بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- حضرت ابراهیم علیه السلام- دو تا دعا در قران ز ایشان ذکر شده است دعای های شخصی وسری را بیان نمیشود-ربِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ
پروردگارا، مرا و از ذرّیّه‌ام نیز کسانی را نمازگزار گردان، بار الها دعای مرا بپذیر-دعای دوم این است-: دادم ابراهیم گفت:پروردگارا ذریّه مرا نیز به این مقام برسان. من تو را امام مردم قرار دادم ابراهیم.«إِنِّی حضرت ابراهیم در سوره منسوب به خود، از خداوند هفت درخواست دارد:

امنیّت مکّه، دور ماندن از بت پرستی، توجّه قلوب و افکار مؤمنان نسبت به فرزندان و مکتب او، بهره‌مند شدن ذریّه‌ او از ثمرات، توفیق اقامه‌ نماز، قبول شدن دعا‌ها و آمرزش برای خود و والدین و همه مؤمنان.
پیام‌های آیه ۴۰ سوره ابراهیم

۱-تکرار «رب» در آغاز دعا‌های حضرت ابراهیم، نشانه تأثیر آن در استجابت دعا و یا یکی از آداب آن است. «رَبِّ اجْعَلْنِی»

۲-برای اقامه‌ نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد کنید. «رَبِّ اجْعَلْنِی»

۳-نماز، محور دعا‌های حضرت ابراهیم است. «رَبَّنا لِیُقِیمُوا الصَّلاهَ»، «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاهِ»

۴-با آنکه رسالت انبیا اقامه دین است، اما دعا برای اقامه نماز به جای آن، نشانه آن است که نماز چهره و سیمای تمام نمای دین است. «مُقِیمَ الصَّلاهِ»

۵-حضرت ابراهیم در دو مورد عبارت «وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی» را به کار برد: یکی درباره نماز نسل خود «مُقِیمَ الصَّلاهِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی» و یکی در مورد رهبری نسل خود هنگامی که خداوند به ابراهیم فرمود: «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی»؛ من تو را امام مردم قرار دادم ابراهیم گفت:پروردگارا ذریّه مرا نیز به این مقام برسان.

۶-در دعا هم به خود توجّه کنید «وَ اجْنُبْنِی - وَ اجْعَلْنِی -و اِغْفِرْ لِی» و هم به دیگران. «وَ بَنِیَّ - وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی - وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»

نِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی»؛ من تو را امام مردم قرار دادم ابراهیم گفت:پروردگارا ذریّه مرا نیز به این مقام برسان- ىرایه قبل مشخص است اول خود حضرت ابراهیم علیه السلام ىرخواست  میکندکه خداوندمنان اورا زنماز گذاران قراربدهد سکولار منش نیست که قدرت داری پس نیاز ی به خواستن از طرف  خداوند منان نیست- توفیق دردست خداوندمنان است وبعد برای نسل خودمی طلبد پدری که سیگار میگشد نمیتواندبه نسل خودبگوید نکش مگر مضار ان را  مشخص کند وخود درترک سیگار همت کند—اولاز همه هدف مهم است- اولین مطلبی که ا نسان بایدتحقیق کند- این است که هدف چیست وسپس مسائل مربوط به این هدف را معین کند ومسائل ایه اول مطرح شده است- نکته دیگرایه –اول- این است که نسل ایشان تا قیامت است- ایه دوم بحث بسیار دارد- ولی یک تفسیر بنظر حقیر  بهترین است  حضرت ابراهیم میدانست که دوفرزند ایشان حضرت  اسحاق علیه السلام دریهود وحضرت اسماعیل علیه السلام دراعراب پیامبر میشوند نبی میشوند برای این دو طلب امامت کرد خداوندمنان فرمودند عهد من یعنی امامت به ظالمین نمیرسد نبی  احکام کتاب رسول راتدریس میکند- ولی حکم اجرانمی کند مثلا شلاق بزند –جنگ کند صلح کند وغیره به اصطلاح ارشادی است یعنی نصیحت میکندمانند حضرت صالحه وحضرت لوط ونوح علیهم السلام الاجمعین- وکتب نمیاورد رسول اخیرا هم میتواند کتاب داشته باشد وهم میتواند از کتاب رسول قبلی استفاده کند ولی حکم را  اجر میکند- وهم کتاب رسول قبلی که میبایست الوالعزم باشد اجرا کند-خوداش کتاب ندارد- امام کتاب ندارد کتاب رسولرا اجرا میکند وحکم را اجرا میکند وهم میتواندتفاسیر جدیدبدهد- بعضی احکام زمامی ومکانی اهستند نسخ کند و حکم جدیدبدهد ویا هردو حکم درست است ومیتواندعمل کند وبسط قوانین ودستورات داردومیبایدمانند رسول ازا ایشان اطاعت کرد- خوب این دوبزرگوار  نبی میشدند مسئله نداشته است ولی اگربخواهند امام شوند نبایدجزو ظالمین باشند- این چهمعنا میدهد یکی از علما تفسیر دقیقی داشتظلم چند حالت دارد اول ظلم بخود ودوم ظلم به دیگران – فرد ظرفیت نبی ادارد- نه ظلم بخود میکند ونه به دیگران ولی درامامت- حداقل ظلم بخود میکندچون ظرفیت ندارد درهرکاری اینچنین است فرد باید ظرفیت وتوانایی ان کارر ابخوبی داشته باشد نه خود به خودظلم کند ونه به دیگران ظلم کند این نکته ای بودحضرت ابراهیم علیه السلام متوجه ان نبود خواست مطلوبی است درخواست  خوبی است ولی نمیدانست انان ظرفیت بالائی ندارند- این ظرفیت از نسل ا یشان چهارده معصوم علیم السلام اجمعین دارند-هم مایل هستند وهم خودساز ی بالایی دارندوسپس خداوندمنان هم به ا نها کمک میکند- ودرنیا معمول تعداد ان هایی  که هم هوش بالا دارند وهم خودسازی  بالایی دربین هوش بالا که یک چهارم انسانها هستند ولی پیچ درصدخودساز ی بالا دارند- هم معاویه وهم  عمروبن عاص  وهم ابوسفیان از هو بالای برخوردارد بودند—بعداز فتح مکهپیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم- یک جوان بیست وهفت ساله را حاکم مکه کرد امویان  شایعه کردند برای تحقیر ابوسفیان و امویان این عمل رخ داده است متاسفانه شیعیان وبرادران سنی  هم درتله امویان افتاده اند تعدادشیوخی که واقعا مرید پیامبر اکرم صلواته اللهعلیه واله والسلم باشدوهمت کند علوم اسلامی را یادبگیرد انگشت شماربودند که سه ای چهارتا درمدینه بودند وحضرت رسول اکرم صلواته اللهعلیه واله والسلم به انهانیاز داشت وبه این جوان  نصایح زیادی کردودرضمن فرمودند  یک خانه دوطبقه را اجاره کن طبقه بالا زندگانی کن طبقه پانین دفترخود قراربده که ارباب رجوع به انجا بیایندیک فرد را  استخدام کن که دستورات تورااجرا کند وشب کناردرب بخوابد هرکس شب امد وگفت غریب هستم وجاپی رابلد نیستم اوکمک کند ومسءله اش را حل کند- یا پول میخواهد ویا اسب اورا دزدیدند- برود واسب را پیدا کند- ویکپولی هم بهایشان داد واز زکات وخمس مکه هم فرمودند استفاده کن- ابوسفیان گفت کسی نزد ایشان نرود- انزمان ابوسفیان از اصفهان تاثلث پاکستان فعلی گندم وجو میکاشت پول خوبی به جوانان روستایی ایران میدادولی هیچگون خمس وزکات به مردم مکه وان جوان حاکم نداد فقط به شیوخ  عربستان میداد این جوان مکه راترک کردوجریانرا گفت که ابوسفیان مداوم صدای موزیک ومسائل دیگرا  دربر دارد ومن محروم از وجود شماهم شده امپیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم فرمودند که نمیخواهدبروی ودیگر کسی را معین نکرد این نشان عدم ظرفیت است- خودساز ی ندارد

 

بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- حضرت ابراهیم علیه السلام- دو تا دعا در قران ز ایشان ذکر شده است دعای های شخصی وسری را بیان نمیشود-ربِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ
پروردگارا، مرا و از ذرّیّه‌ام نیز کسانی را نمازگزار گردان، بار الها دعای مرا بپذیر-دعای دوم این است-: دادم ابراهیم گفت:پروردگارا ذریّه مرا نیز به این مقام برسان. من تو را امام مردم قرار دادم ابراهیم.«إِنِّی حضرت ابراهیم در سوره منسوب به خود، از خداوند هفت درخواست دارد:

امنیّت مکّه، دور ماندن از بت پرستی، توجّه قلوب و افکار مؤمنان نسبت به فرزندان و مکتب او، بهره‌مند شدن ذریّه‌ او از ثمرات، توفیق اقامه‌ نماز، قبول شدن دعا‌ها و آمرزش برای خود و والدین و همه مؤمنان.
پیام‌های آیه ۴۰ سوره ابراهیم

۱-تکرار «رب» در آغاز دعا‌های حضرت ابراهیم، نشانه تأثیر آن در استجابت دعا و یا یکی از آداب آن است. «رَبِّ اجْعَلْنِی»

۲-برای اقامه‌ نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد کنید. «رَبِّ اجْعَلْنِی»

۳-نماز، محور دعا‌های حضرت ابراهیم است. «رَبَّنا لِیُقِیمُوا الصَّلاهَ»، «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاهِ»

۴-با آنکه رسالت انبیا اقامه دین است، اما دعا برای اقامه نماز به جای آن، نشانه آن است که نماز چهره و سیمای تمام نمای دین است. «مُقِیمَ الصَّلاهِ»

۵-حضرت ابراهیم در دو مورد عبارت «وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی» را به کار برد: یکی درباره نماز نسل خود «مُقِیمَ الصَّلاهِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی» و یکی در مورد رهبری نسل خود هنگامی که خداوند به ابراهیم فرمود: «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی»؛ من تو را امام مردم قرار دادم ابراهیم گفت:پروردگارا ذریّه مرا نیز به این مقام برسان.

۶-در دعا هم به خود توجّه کنید «وَ اجْنُبْنِی - وَ اجْعَلْنِی -و اِغْفِرْ لِی» و هم به دیگران. «وَ بَنِیَّ - وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی - وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»

نِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی»؛ من تو را امام مردم قرار دادم ابراهیم گفت:پروردگارا ذریّه مرا نیز به این مقام برسان- ىرایه قبل مشخص است اول خود حضرت ابراهیم علیه السلام ىرخواست  میکندکه خداوندمنان اورا زنماز گذاران قراربدهد سکولار منش نیست که قدرت داری پس نیاز ی به خواستن از طرف  خداوند منان نیست- توفیق دردست خداوندمنان است وبعد برای نسل خودمی طلبد پدری که سیگار میگشد نمیتواندبه نسل خودبگوید نکش مگر مضار ان را  مشخص کند وخود درترک سیگار همت کند—اولاز همه هدف مهم است- اولین مطلبی که ا نسان بایدتحقیق کند- این است که هدف چیست وسپس مسائل مربوط به این هدف را معین کند ومسائل ایه اول مطرح شده است- نکته دیگرایه –اول- این است که نسل ایشان تا قیامت است- ایه دوم بحث بسیار دارد- ولی یک تفسیر بنظر حقیر  بهترین است  حضرت ابراهیم میدانست که دوفرزند ایشان حضرت  اسحاق علیه السلام دریهود وحضرت اسماعیل علیه السلام دراعراب پیامبر میشوند نبی میشوند برای این دو طلب امامت کرد خداوندمنان فرمودند عهد من یعنی امامت به ظالمین نمیرسد نبی  احکام کتاب رسول راتدریس میکند- ولی حکم اجرانمی کند مثلا شلاق بزند –جنگ کند صلح کند وغیره به اصطلاح ارشادی است یعنی نصیحت میکندمانند حضرت صالحه وحضرت لوط ونوح علیهم السلام الاجمعین- وکتب نمیاورد رسول اخیرا هم میتواند کتاب داشته باشد وهم میتواند از کتاب رسول قبلی استفاده کند ولی حکم را  اجر میکند- وهم کتاب رسول قبلی که میبایست الوالعزم باشد اجرا کند-خوداش کتاب ندارد- امام کتاب ندارد کتاب رسولرا اجرا میکند وحکم را اجرا میکند وهم میتواندتفاسیر جدیدبدهد- بعضی احکام زمامی ومکانی اهستند نسخ کند و حکم جدیدبدهد ویا هردو حکم درست است ومیتواندعمل کند وبسط قوانین ودستورات داردومیبایدمانند رسول ازا ایشان اطاعت کرد- خوب این دوبزرگوار  نبی میشدند مسئله نداشته است ولی اگربخواهند امام شوند نبایدجزو ظالمین باشند- این چهمعنا میدهد یکی از علما تفسیر دقیقی داشتظلم چند حالت دارد اول ظلم بخود ودوم ظلم به دیگران – فرد ظرفیت نبی ادارد- نه ظلم بخود میکند ونه به دیگران ولی درامامت- حداقل ظلم بخود میکندچون ظرفیت ندارد درهرکاری اینچنین است فرد باید ظرفیت وتوانایی ان کارر ابخوبی داشته باشد نه خود به خودظلم کند ونه به دیگران ظلم کند این نکته ای بودحضرت ابراهیم علیه السلام متوجه ان نبود خواست مطلوبی است درخواست  خوبی است ولی نمیدانست انان ظرفیت بالائی ندارند- این ظرفیت از نسل ا یشان چهارده معصوم علیم السلام اجمعین دارند-هم مایل هستند وهم خودساز ی بالایی دارندوسپس خداوندمنان هم به ا نها کمک میکند- ودرنیا معمول تعداد ان هایی  که هم هوش بالا دارند وهم خودسازی  بالایی دربین هوش بالا که یک چهارم انسانها هستند ولی پیچ درصدخودساز ی بالا دارند- هم معاویه وهم  عمروبن عاص  وهم ابوسفیان از هو بالای برخوردارد بودند—بعداز فتح مکهپیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم- یک جوان بیست وهفت ساله را حاکم مکه کرد امویان  شایعه کردند برای تحقیر ابوسفیان و امویان این عمل رخ داده است متاسفانه شیعیان وبرادران سنی  هم درتله امویان افتاده اند تعدادشیوخی که واقعا مرید پیامبر اکرم صلواته اللهعلیه واله والسلم باشدوهمت کند علوم اسلامی را یادبگیرد انگشت شماربودند که سه ای چهارتا درمدینه بودند وحضرت رسول اکرم صلواته اللهعلیه واله والسلم به انهانیاز داشت وبه این جوان  نصایح زیادی کردودرضمن فرمودند  یک خانه دوطبقه را اجاره کن طبقه بالا زندگانی کن طبقه پانین دفترخود قراربده که ارباب رجوع به انجا بیایندیک فرد را  استخدام کن که دستورات تورااجرا کند وشب کناردرب بخوابد هرکس شب امد وگفت غریب هستم وجاپی رابلد نیستم اوکمک کند ومسءله اش را حل کند- یا پول میخواهد ویا اسب اورا دزدیدند- برود واسب را پیدا کند- ویکپولی هم بهایشان داد واز زکات وخمس مکه هم فرمودند استفاده کن- ابوسفیان گفت کسی نزد ایشان نرود- انزمان ابوسفیان از اصفهان تاثلث پاکستان فعلی گندم وجو میکاشت پول خوبی به جوانان روستایی ایران میدادولی هیچگون خمس وزکات به مردم مکه وان جوان حاکم نداد فقط به شیوخ  عربستان میداد این جوان مکه راترک کردوجریانرا گفت که ابوسفیان مداوم صدای موزیک ومسائل دیگرا  دربر دارد ومن محروم از وجود شماهم شده امپیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم فرمودند که نمیخواهدبروی ودیگر کسی را معین نکرد این نشان عدم ظرفیت است- خودساز ی ندارد

 

بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- حضرت ابراهیم علیه السلام- دو تا دعا در قران ز ایشان ذکر شده است دعای های شخصی وسری را بیان نمیشود-ربِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ
پروردگارا، مرا و از ذرّیّه‌ام نیز کسانی را نمازگزار گردان، بار الها دعای مرا بپذیر-دعای دوم این است-: دادم ابراهیم گفت:پروردگارا ذریّه مرا نیز به این مقام برسان. من تو را امام مردم قرار دادم ابراهیم.«إِنِّی حضرت ابراهیم در سوره منسوب به خود، از خداوند هفت درخواست دارد:

امنیّت مکّه، دور ماندن از بت پرستی، توجّه قلوب و افکار مؤمنان نسبت به فرزندان و مکتب او، بهره‌مند شدن ذریّه‌ او از ثمرات، توفیق اقامه‌ نماز، قبول شدن دعا‌ها و آمرزش برای خود و والدین و همه مؤمنان.
پیام‌های آیه ۴۰ سوره ابراهیم

۱-تکرار «رب» در آغاز دعا‌های حضرت ابراهیم، نشانه تأثیر آن در استجابت دعا و یا یکی از آداب آن است. «رَبِّ اجْعَلْنِی»

۲-برای اقامه‌ نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد کنید. «رَبِّ اجْعَلْنِی»

۳-نماز، محور دعا‌های حضرت ابراهیم است. «رَبَّنا لِیُقِیمُوا الصَّلاهَ»، «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاهِ»

۴-با آنکه رسالت انبیا اقامه دین است، اما دعا برای اقامه نماز به جای آن، نشانه آن است که نماز چهره و سیمای تمام نمای دین است. «مُقِیمَ الصَّلاهِ»

۵-حضرت ابراهیم در دو مورد عبارت «وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی» را به کار برد: یکی درباره نماز نسل خود «مُقِیمَ الصَّلاهِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی» و یکی در مورد رهبری نسل خود هنگامی که خداوند به ابراهیم فرمود: «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی»؛ من تو را امام مردم قرار دادم ابراهیم گفت:پروردگارا ذریّه مرا نیز به این مقام برسان.

۶-در دعا هم به خود توجّه کنید «وَ اجْنُبْنِی - وَ اجْعَلْنِی -و اِغْفِرْ لِی» و هم به دیگران. «وَ بَنِیَّ - وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی - وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»

نِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی»؛ من تو را امام مردم قرار دادم ابراهیم گفت:پروردگارا ذریّه مرا نیز به این مقام برسان- ىرایه قبل مشخص است اول خود حضرت ابراهیم علیه السلام ىرخواست  میکندکه خداوندمنان اورا زنماز گذاران قراربدهد سکولار منش نیست که قدرت داری پس نیاز ی به خواستن از طرف  خداوند منان نیست- توفیق دردست خداوندمنان است وبعد برای نسل خودمی طلبد پدری که سیگار میگشد نمیتواندبه نسل خودبگوید نکش مگر مضار ان را  مشخص کند وخود درترک سیگار همت کند—اولاز همه هدف مهم است- اولین مطلبی که ا نسان بایدتحقیق کند- این است که هدف چیست وسپس مسائل مربوط به این هدف را معین کند ومسائل ایه اول مطرح شده است- نکته دیگرایه –اول- این است که نسل ایشان تا قیامت است- ایه دوم بحث بسیار دارد- ولی یک تفسیر بنظر حقیر  بهترین است  حضرت ابراهیم میدانست که دوفرزند ایشان حضرت  اسحاق علیه السلام دریهود وحضرت اسماعیل علیه السلام دراعراب پیامبر میشوند نبی میشوند برای این دو طلب امامت کرد خداوندمنان فرمودند عهد من یعنی امامت به ظالمین نمیرسد نبی  احکام کتاب رسول راتدریس میکند- ولی حکم اجرانمی کند مثلا شلاق بزند –جنگ کند صلح کند وغیره به اصطلاح ارشادی است یعنی نصیحت میکندمانند حضرت صالحه وحضرت لوط ونوح علیهم السلام الاجمعین- وکتب نمیاورد رسول اخیرا هم میتواند کتاب داشته باشد وهم میتواند از کتاب رسول قبلی استفاده کند ولی حکم را  اجر میکند- وهم کتاب رسول قبلی که میبایست الوالعزم باشد اجرا کند-خوداش کتاب ندارد- امام کتاب ندارد کتاب رسولرا اجرا میکند وحکم را اجرا میکند وهم میتواندتفاسیر جدیدبدهد- بعضی احکام زمامی ومکانی اهستند نسخ کند و حکم جدیدبدهد ویا هردو حکم درست است ومیتواندعمل کند وبسط قوانین ودستورات داردومیبایدمانند رسول ازا ایشان اطاعت کرد- خوب این دوبزرگوار  نبی میشدند مسئله نداشته است ولی اگربخواهند امام شوند نبایدجزو ظالمین باشند- این چهمعنا میدهد یکی از علما تفسیر دقیقی داشتظلم چند حالت دارد اول ظلم بخود ودوم ظلم به دیگران – فرد ظرفیت نبی ادارد- نه ظلم بخود میکند ونه به دیگران ولی درامامت- حداقل ظلم بخود میکندچون ظرفیت ندارد درهرکاری اینچنین است فرد باید ظرفیت وتوانایی ان کارر ابخوبی داشته باشد نه خود به خودظلم کند ونه به دیگران ظلم کند این نکته ای بودحضرت ابراهیم علیه السلام متوجه ان نبود خواست مطلوبی است درخواست  خوبی است ولی نمیدانست انان ظرفیت بالائی ندارند- این ظرفیت از نسل ا یشان چهارده معصوم علیم السلام اجمعین دارند-هم مایل هستند وهم خودساز ی بالایی دارندوسپس خداوندمنان هم به ا نها کمک میکند- ودرنیا معمول تعداد ان هایی  که هم هوش بالا دارند وهم خودسازی  بالایی دربین هوش بالا که یک چهارم انسانها هستند ولی پیچ درصدخودساز ی بالا دارند- هم معاویه وهم  عمروبن عاص  وهم ابوسفیان از هو بالای برخوردارد بودند—بعداز فتح مکهپیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم- یک جوان بیست وهفت ساله را حاکم مکه کرد امویان  شایعه کردند برای تحقیر ابوسفیان و امویان این عمل رخ داده است متاسفانه شیعیان وبرادران سنی  هم درتله امویان افتاده اند تعدادشیوخی که واقعا مرید پیامبر اکرم صلواته اللهعلیه واله والسلم باشدوهمت کند علوم اسلامی را یادبگیرد انگشت شماربودند که سه ای چهارتا درمدینه بودند وحضرت رسول اکرم صلواته اللهعلیه واله والسلم به انهانیاز داشت وبه این جوان  نصایح زیادی کردودرضمن فرمودند  یک خانه دوطبقه را اجاره کن طبقه بالا زندگانی کن طبقه پانین دفترخود قراربده که ارباب رجوع به انجا بیایندیک فرد را  استخدام کن که دستورات تورااجرا کند وشب کناردرب بخوابد هرکس شب امد وگفت غریب هستم وجاپی رابلد نیستم اوکمک کند ومسءله اش را حل کند- یا پول میخواهد ویا اسب اورا دزدیدند- برود واسب را پیدا کند- ویکپولی هم بهایشان داد واز زکات وخمس مکه هم فرمودند استفاده کن- ابوسفیان گفت کسی نزد ایشان نرود- انزمان ابوسفیان از اصفهان تاثلث پاکستان فعلی گندم وجو میکاشت پول خوبی به جوانان روستایی ایران میدادولی هیچگون خمس وزکات به مردم مکه وان جوان حاکم نداد فقط به شیوخ  عربستان میداد این جوان مکه راترک کردوجریانرا گفت که ابوسفیان مداوم صدای موزیک ومسائل دیگرا  دربر دارد ومن محروم از وجود شماهم شده امپیامبر اکرم صلواته الله علیه واله والسلم فرمودند که نمیخواهدبروی ودیگر کسی را معین نکرد این نشان عدم ظرفیت است- خودساز ی ندارد