-بسم لله الر
با آب سخت اشتباه نشود.
دوتریم اکسید
 
نام‌گذاری آیوپاک[نهفتن]
[2H]2-water
دیگر نام‌ها[نهفتن]
Deuterium monoxide
Deuterium oxide Water-d2
شناساگرها
شماره ثبت سی‌ای‌اس
۷۷۸۹-۲۰-۰  
پاب‌کم
۲۴۶۰۲
کم‌اسپایدر
۲۳۰۰۴  
UNII
J65BV539M3  
شمارهٔ ئی‌سی
232-148-9
KEGG
D03703  
MeSH
Deuterium+oxide
ChEBI
CHEBI:41981  
ChEMBL
CHEMBL۱۲۳۲۳۰۶  
شمارهٔ آرتی‌ئی‌سی‌اس
ZC0230000
مرجع جی‌ملین
97
جی‌مول-تصاویر سه بعدی
Image 1
گسترش
SMILES
گسترش
InChI
خصوصیات
فرمول مولکولی
2H2O
جرم مولی
20.0276 g mol-1
شکل ظاهری    Very pale blue transparent liquid very similar to regular water
چگالی
1.107 g cm-3
دمای ذوب
۳٫۸ درجه سلسیوس (۳۸٫۸ درجه فارنهایت؛ ۲۷۶٫۹ کلوین)
دمای جوش
۱۰۱ درجه سلسیوس (۲۱۴ درجه فارنهایت؛ ۳۷۴ کلوین)
انحلال‌پذیری در آب
Reacts
log P
-1.38
گرانروی
0.00125 Pa s (at 20 °C)
گشتاور دوقطبی
1.87 D
خطرات
MSDS
External MSDS
لوزی آتش
 
به استثنای جایی که اشاره شده‌است در غیر این صورت، داده‌ها برای مواد به وضعیت استانداردشان داده شده‌اند (در 25 °C (۷۷ °F)، ۱۰۰ kPa)
   (بررسی) (چیست:  / ؟)
Infobox references
    
آب سنگین (به انگلیسی: Heavy water) معمولاً به اکسید هیدروژن سنگین، D۲O یا ۲H۲O گفته می‌شود. هیدروژن سنگین یا دوتریوم (Deuterium) ایزوتوپی پایدار از هیدروژن است که به نسبت یک به ۶۴۰۰ از اتم‌های هیدروژن در طبیعت وجود دارد. در آب سنگین (با فرمول D۲O) ایزوتوپ هیدروژن به نام دوتریم (با نماد اتمی ۲H یا D) با اکسیژن ترکیب شده‌است. خواص فیزیکی و شیمیایی آن به نوعی مشابه با آب معمولی یا همان H۲O است. از کاربردهای این آب می‌توان به استفاده از آن در رآکتورهای هسته‌ای با سوخت اورانیم، به عنوان مهارگر (Moderator) به جای گرافیت و نیز عامل انتقال گرمی رآکتور نام برد.
دوتریوم (به انگلیسی: Deuterium )، یا هیدروژن سنگین همان عنصر هیدروژن است که علاوه بر پروتون یک نوترون نیز درون هستهٔ آن وجود دارد. در ترکیب با اکسیژن و تشکیل آب اگر مولکول آب توسط دوتریم تشکیل شود به آن آب سنگین می‌گویند. درهستهٔ هیدروژن سبک نوترون وجود ندارددوتریوم، یا هیدروژن سنگین همان عنصر هیدروژن است که علاوه بر پروتون یک نوترون نیز درون هستهٔ آن وجود دارد. در ترکیب با اکسیژن و تشکیل آب اگر مولکول آب توسط دوتریم تشکیل شود به آن آب سنگین می‌گویند. درهستهٔ هیدروژن سبک نوترون وجود ندارد. در هر لیتر از آب دریا نزدیک به میلی‌گرم دوتریم وجود دارد- مقىار کمی اؤدو –توریم ىر اب است-حال عئمت الهی راىرک کننید میزان اندکی دراب دوتریوم است که امروز در سایت پرس تیوی درباره ان صحبت میکرد اگر این ماده دراب نبود تمام کارخناجاتی که جرارات زیاد تولید میکنند وجودنداشتن این- اینماده اگر درمعده نبودمعده  برای هضم-غذا تا سیصددرجه حرارات ییدا میکند اگرخنک نشودت1200درجه میرود اب انىکی خنک میکند-این ماده بشدت خنک میکند دربرگ هم همین طوربرگ در پنجاه درجه بایدخشک شود ولی این ماده بشدت خنک میکند دوم که بیان شدبه حرکت مایع در معده سرعت میدهد وگرنه شربت غلیظ جریان پیدانمیکند
•    ایجاد حساب
•    ورود
 ابزارهای شخصی

•    
•    
فهرست
 نهفتن
•