بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است- نصاریان: اگر این قرآن را بر کوهی نازل می کردیم، قطعاً آن را از ترس خدا فروتن و از هم پاشیده می دیدی. و این مثل ها را برای مردم می زنیم تا بیندیشند.
خرمشاهی: اگر این قرآن را بر کوهى فرو فرستاده بودیم، بىشک آن را از ترس خداوند خاکسار و فرو پاشیده مىدیدى، و اینها مثلهایى است که براى مردم مىزنیم باشد که اندیشه کنند
فولادوند: اگر این قرآن را بر کوهى فرومى فرستادیم یقینا آن [کوه] را از بیم خدا فروتن [و] از هم پاشیده مى دیدى و این مثلها را براى مردم مى زنیم باشد که آنان بیندیشند
قمشهای: اگر ما این قرآن (عظیم الشأن) را (به جای دلهای خلق) بر کوه نازل میکردیم مشاهده میکردی که کوه از ترس و عظمت خدا خاشع و ذلیل و متلاشی میگشت. و این امثال را برای مردم بیان میکنیم باشد که اهل (عقل و) فکرت شوند.
مکارم شیرازی: اگر این قرآن را بر کوهی نازل میکردیم میدیدی که در برابر آن خشوع میکند و از خوف خدا میشکافد! و اینها مثالهائی است که برای مردم میزنیم تا در آن بیندیش—درکتاب صحیفه حضرت فاطمه سلام اله علیها صفحه163 نما زی راپ
یامبراکرم صلواته الله علیه والسلم- به علی علیه السلام- ودخترش فاطمه سلام الله علیها- فرمودند دوستدارم به شمادونفرچیزی رابیاموزم- که خداوندمنان انرابرمن تعلیم فرمود پس برشما است- که به ان مداومت داشته محافظت کنید—پس بران دوعرضه داشتند- گفتند یا رسول الله صلواته الله علیه واله و-السلام- چنین خواهد بود- پس ان چیست- رسول اکرم صلواه الله علیه واله والسلمفرمودند دورکعت نماز- یکبارحمد-سه بار ایه ایته الکرسی-سوره قل هوالالله احدوسه بار اخرسوره حشر ازایه لو انزلنا-تا اخر- سپس تشعد و سلام میگوید- وثنای خداوند منان وصلوات برپیمبر او رابه جای میاورید—وسپس برای مومنین دعا میکنید- ودرپایان این دعارمیخوانید- -خدایا بهحق هراسمی که ازتو ست وانگاه بدان اسم خوانده شوی اجابت دعا برتو شایسته میگردد - به حق کسی که برتو حق دارد- این حق را شخصا خداوندمنان تعین نیز کرده است -وونیز حقی که تو برهرچه برغیر خودت اری تمنادارمکه حاجت ها ونیازهن را براورده سازی- یعنی صفات الهی رادرخود جاری میکنی حق پیدامیکنی درصفحه161 اینکتاب نمازی است که حضرت جبرائیل علیه السلام به حضرت فاطمه سلام الله علیها یاد دادند- بعدازانکه صفات الهی بیان میکند میکندمیفرمایدحکومت فاخز ازلی برای او است -مایک دفعه یک دارو را درتلویزیون بیان میکند این توصیفی است ویک دفعه دکتر میدهد وتوصیف میکند به ان میگویدتعریف حکمی فیلسوفان توحید بیان میکنندصفات الهی حکمی است باید طبق دستور ان صفات عمل شود وگرنه جریان کوه وریز ریز شدن کوه ترسیدن به این معنا است ولی بشر حکمی داد دراینحد نیست ولیاز رویعقل باید عمل کند مگروحی ان مطالب عقلی را بپذیرد