بسم الله الرحمن الرحیم- بر گرفته از سایت ولی عصر -عجحضرت امام صادق (علیه السلام) فرزند امیرالمؤمنین هم فرمود: ما برای کسی از طرف خدای عالم کاغذ برائتی نیاورده‌ایم و ضمانت نامه بهشتی برای کسی نداریم، مگر کسانی که به گفتار و دستورات ما عمل کنند.- «مَنْ کانَ لِلَّهِ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِی وَ مَنْ کانَ لِلَّهِ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُو»

هر که مطیع خدا باشد دوست ما و هر که نافرمانی خدا کند دشمن ماست.

الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 2، ص 75، ح 3لیس شیء أَثْقَلَ فی الْمِیزَانِ من خُلُقٍ حَسَنٍ»

فردای قیامت عملی در نامه اعمال بنده سنگین‌تر از اخلاق خوب نیست.

مسند الإمام أحمد بن حنبل، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر، ج 6، ص 448، ح 27572« إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَیُعْطِی الْعَبْدَ مِنَ الثَّوَابِ عَلَى حُسْنِ الْخُلُقِ کَمَا یُعْطِی الْمُجَاهِدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَغْدُو عَلَیْهِ وَ یَرُوحُ»

کسی که اخلاق خوب دارد خدا به او همان پاداشی را می‌دهد که به مجاهدین در راه خودش می‌دهد.

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 101، ح حث اخلاق خوب به این سادگی نیست. چه بسا همسر و فرزندان کارهایی انجام می‌دهند که انسان را عصبانی می‌کنند. اگر در آن کارها عصبانیتت را کنترل کنید و با اخلاق خوب با او برخورد کنید جهاد کرده‌اید.

جهاد تنها رفتن به جبهه و مبارزه با دشمن نیست؛ چه بسا مبارزه با نفس از مجاهدت در راه خدا قوی‌تر است. به همین خاطر است که به مجاهدت در راه خدا جهاد اصغر و به مجاهدت با نفس، جهاد اکبر می‌گویند.

« أَعْدَى عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ»

دشمن‌ترینِ دشمن تو نفس توست که تو را به راه بد می‌کشاند.

بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏67، ص: 64، حاگر کسی با نفس عماره‌اش مبارزه و جهاد کرد و موفق شد برنده است، امتیاز می‌گیرد، فردای قیامت رو سفید است، روز قیامت در جوار امیرالمؤمنین و اهل بیت و نبی مکرم اسلام است.

پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: روز قیامت نزدیک‌ترین مسلمانان به من خوش اخلاق‌ترین آن‌هاست. نکته دوم که امیرالمؤمنین در مسائل اجتماعی دارد، و کسی غیر از آن بزرگوار این جمله را بیان نفرموده و نمی‌توان بیان کند این است که حضرت فرمود:

« الدَّهْرُ یَوْمَانِ یَوْمٌ لَکَ وَ یَوْمٌ عَلَیْک‏ »حضرت امیرالمؤمنین می‌فرماید:

« فَإِذَا کَانَ لَکَ فَلَا تَبْطَر»

اگر با تو ساز بود سرمستی مکن.

 

دنیا دو روز است: روزی سازگار با تو و روزی ناسازگار با توست. « وَ إِذَا کَانَ عَلَیْکَ فَاصْبِر »

و اگر ناساز بود شکیبا باش.

نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 546، ح 406

اگر روزگار به تو پشت کرد و دستت از امکانات، مسند و مسؤولیت خالی شد جزع و فزع نکن و دائماً مگو که چرا بد آورده‌ام و ورشکست شده‌ام، بلکه صبر و تحمل کن. امیرالمؤمنین می‌فرماید:

«دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ وَ بِالْغَدْرِ مَعْرُوفَة»

این دنیا سرایی است که بلاها از هر سو گردش را گرفته و به غدر و بی‌وفایی شهرت یافته است.

«لَا تَدُومُ أَحْوَالُهَا»

نه خود همواره بر یک حال باشد.

«وَ لَا یسْلَمُ نُزَّالُهَا»

و نه ساکنانش در امان و سلامت به سر برند

-«إِنَّ سِتَّةً لَا تُحْجَبُ لَهُمْ عَنِ اللَّهِ دَعْوَةٌ»

شش دسته هستند که خدا دعای آن‌ها را رد نمی‌کند.

«الْإِمَامُ الْمُقْسِطُ»

رهبر عادل.

خداوند عالم دعای رهبر عادل، حاکم عادل، رئیس جمهور عادل، استاندار عادل، شهردار عادل و کسی که عدالت را در حوزه مسؤولیتش رعایت می‌کند را رد نمی‌کندوَ الْمُؤْمِنُ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیب»

و دعای مؤمن برای برادر مؤمن خود در غیاب او.

اگر کسی پشت سر برادران دینی دعا کند ملائکه هم پشت سر او دعا می‌کنند. پنجمین شخصی که دعایش رد نمی‌شود؛- «وَ الْفَقِیرُ الْمُنْعَمُ عَلَیهِ إِذَا کانَ مُؤْمِنا»

و دعای فقیر در حقّ شخصی که به او کمک کرده است- اگر مؤمن باشد.

معدن الجواهر و ریاضة الخواطر، نویسنده: کراجکی، محمد بن علی، محقق / مصحح: حسینی، احمد، ص 55، باب ذکر ما جاء فی ستة

زمانی که در حق بیچاره‌ای احسان می‌کنید، شخص گرفتاری را ازگرفتاری نجات می‌دهید، به شخص بیمار کمک می‌کنید و او را به بیمارستان می‌رسانید، اگر شخص بیمار نیاز به دارو دارد و نمی‌تواند دارو بخرد برای او دارو می‌خرید؛ زمانی که برای نیازمندان برنج و روغن و سایر مایحتاج زندگی می‌فرستید، زمانی که شخص نیازمند در خانه شما می‌آید و به او احسان می‌کنید او در حق شما دعا می‌کند. خداوند عالم دعای فقیری که به او احسان کردی را رد نمی‌کند.

 

.-