بسم الله الرحمن الرحیم- توصیه های دادگستری ایران به زوار اربعین حفظ الله- عسکر جلالیان؛ معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در این خصوص و با هدف برگزاری هرچه بهتر و به دور از مشکلات حقوقی و قضایی برای زوار اربعین، توصیه‌هایی را خطاب به این دسته از هموطنانمان ارائه کرده است.

جلالیان در این خصوص اظهار کرد: روا نیست زوار گرامی که ماه‌ها منتظر این رویداد مهم و معنوی بوده‌اند در اثر ناآگاهی، بی‌احتیاطی و احیاناً رفتار خلاف قوانین داخلی کشور عراق، حلاوت این آئین معنوی را به کام خود و اطرافیان تلخ کنند. لذا به‌منظور حفظ امنیت و آرامش خود و سایرین و پیشگیری از پیش‌آمدهای امنیتی و قانونی منجر به بازداشت و پیامدهای حقوقی و قضایی، نکات مهمی برای آگاهی هم‌میهنان گرامی بیان می‌شود.

معاون وزیر دادگستری گفت: به هموطنان گرامی که قصد عزیمت به کشور عراق را دارند توصیه می‌شود؛ موارد ذیل را با هدف حفظ آرامش و امنیت خود و پیشگیری از بروز مشکلات حقوقی و قضایی دقیقاً مراعات کنند:

1- از حمل هرگونه مواد مخدر به هر میزان خودداری شود.

2- از همراه داشتن قرص‌های ممنوعه نظیر، ترامادول، استامینوفن کدئین، انواع قرص‌های سرماخوردگی، ضد درد، ضد افسردگی، انواع شربت‌های ضد سرفه، حتی دمنوش‌های گیاهی پودر شده پرهیز کنند.

3- از حمل بسته‌های امانتی، البسه، خوراکی‌ها و پتو به هر شکل و عنوان برای سایرین حتی موکب‌ها و آشنایان خودداری کنند.

4- افراد بیمار و تحت درمان قبل از سفر، نسخه پزشکی خود را به تأیید سازمان غذا و دارو، بخش کنسولی وزارت امور خارجه و سفارت کشور مقصد برسانند.

5- پرهیز از هرگونه درگیری لفظی و فیزیکی با سایرین بخصوص شهروندان عراقی.

6- توجه دقیق و جدی به توصیه‌های مأموران ایرانی مستقر در مرز و یا در طول مسیر راهپیمایی.

7- توجه دقیق و جدی به هشدارها و تذکرات مأموران عراقی در خاک این کشور.

8- پرهیز از تجمع در محل‌های بروز حادثه.